Zarządzenie Nr 33/2022 z dnia 2.11.2022 r. w sprawie: przeprowadzenia inwentaryzacji okresowej.
Międzychód, dnia 02.11.2022 r.
OPS.GA.012.33.2022
ZARZĄDZENIE NR 33/2022
z dnia 02.11.2022 r.
Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Międzychodzie
w sprawie: przeprowadzenia inwentaryzacji okresowej.
Działając na podstawie przepisów art. 4, art. 26 i art. 27 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U. 2021 r., poz. 217 ze zm.) oraz postanowień Instrukcji Inwentaryzacyjnej obowiązującej w Ośrodku Pomocy w Międzychodzie, zarządza się, co następuje.
§ 1. W Ośrodku Pomocy Społecznej w Międzychodzie od dnia 03 listopada 2022 r. przeprowadzona zostanie inwentaryzacja składników majątkowych jednostki, co szczegółowo określa § 4.
§ 2. 1. Inwentaryzację grupy składników majątkowych, dla których wymagana jest forma spisu
z natury przeprowadzi Komisja Inwentaryzacyjna.
- Do czynności, o których mowa w ust. 1 upoważniam Komisję Inwentaryzacyjną w składzie:
- Przewodniczący Komisji Inwentaryzacyjnej – Anna Gil.
- Członek – Aneta Szpotkowska.
- Członek – Katarzyna Królak.
- Członek – Edyta Kaczmarek.
§ 3. Inwentaryzacją należy objąć następujące składniki majątkowe:
- Środki trwałe i pozostałe środki trwałe.
- Wartości niematerialne i prawne.
- Materiały – jeżeli wystąpią.
- Druki ścisłego zarachowania, czeki itp.
- Środki pieniężne na rachunkach bankowych.
- Środki pieniężne w kasie.
- Należności.
- Należności sporne i wątpliwe, należności i zobowiązania wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, z tytułów publiczno-prawnych, a także innych nie wymienionych aktywów i pasywów.
- Rozliczenia międzyokresowe kosztów, przychody przyszłych okresów i inne niewymienione składniki aktywów i pasywów.
- Fundusze, wynik finansowy.
§ 4. 1. Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 3, 4 należy przeprowadzić
w drodze spisu z natury, do 15 stycznia 2023 roku.
- Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 6 należy przeprowadzić
w drodze spisu z natury w dniu kończącym rok obrotowy, tj. 31 grudnia 2022 roku.
- Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 5 należy przeprowadzić
w drodze potwierdzenia sald od banków, w terminie do 15 stycznia 2023 roku.
- Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 7 należy przeprowadzić
w drodze uzyskania potwierdzenia sald od kontrahentów prowadzących księgi rachunkowe, w terminie do 15 stycznia 2023 roku.
- Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 1, należy przeprowadzić drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników. Osobą przeprowadzającą jest pracownik działu księgowości, kadr i płac, w terminie do 80 dnia po dniu bilansowym.
- Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 2, 8, 9, 10 należy przeprowadzić drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników. Osobą przeprowadzającą jest pracownik działu księgowości, kadr i płac, w terminie do 80 dnia po dniu bilansowym.
- Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 1, będących własnością innych jednostek, powierzonych do używania należy przeprowadzić w drodze spisu
z natury, w terminie do 15 stycznia 2023 roku.
§ 5. 1. Przyjmuje się, że do czynności w poszczególnych zakresach spisu wymienionych
w § 3 wystarczy udział dwóch członków komisji inwentaryzacyjnej.
- Ze względu na warunki niepewności i zmienności w okresie stanu zagrożenia epidemicznego, uwzględniając ryzyko nieobecności pracowników, w tym osób
z komisji inwentaryzacyjnej, dopuszcza się obecność podczas spisu z natury tylko
1 członka komisji. - Dopuszcza się możliwość modyfikacji składu komisji inwentaryzacyjnej w trakcie spisu. Nowy członek komisji zostaje wskazany przez Dyrektora jednostki upoważnieniem do uczestniczenia w pracach spisu z natury, z odniesieniem do wydanego zarządzenia
o przeprowadzeniu spisu. - W przypadku nieobecności osoby odpowiedzialnej w trakcie spisu, komisja inwentaryzacyjna dokonuje prac inwentaryzacyjnych w obecności wyznaczonego przez Dyrektora jednostki upoważnieniem, sąsiadującego z osobą nieobecną - pracownika.
Jeżeli nieobecny pracownik zajmuje samodzielne pomieszczenie, komisja dokonuje prac inwentaryzacyjnych przy pomocy upoważnionego przez Dyrektora jednostki innego pracownika.
- By zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym pracownikom jednostki, komisja organizuje prace w zakresie spisu z natury w ten sposób, że: obejmując spisem dane pomieszczenie należy zwrócić uwagę na aktualną ilość pracujących w nim osób. Jeżeli zagęszczenie osób jest zbyt duże i nie pozwala zachować odpowiedniego dystansu, czynności należy podzielić na dni, uzgadniając to z pracownikami odpowiedzialnymi za majątek w danym miejscu.
§ 6. 1. Komisja inwentaryzacyjna, podczas dokonywanych czynności inwentaryzacyjnych, w sytuacjach zagęszczenia osób w pomieszczeniach jednostki, może zachować środki ostrożności niezbędne dla utrzymania bezpieczeństwa sanitarnego poprzez stosowanie maseczek, środków dezynfekujących oraz zachowania dystansu.
- W przypadku aktywów jednostki będących w użytkowaniu pracowników przebywających na pracy zdalnej, wymienionych w dokumencie „oświadczenie pracownika w przedmiocie zabezpieczenia danych osobowych wykorzystywanych w trakcie pracy zdalnej”, inwentaryzacji dokonuje się drogą weryfikacji.
Pracownik używający sprzęt zobowiązany jest przekazać drogą elektroniczną do działu księgowego potwierdzenie posiadania składnika majątku ze wskazaniem jego numeru inwentarzowego i nazwy.
§ 7. 1. Zobowiązuje się przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej, członków komisji, osoby
materialnie odpowiedzialne do szczegółowego zapoznania się z przysługującymi uprawnieniami oraz obowiązkami ustalonymi w instrukcji inwentaryzacyjnej.
- Po zakończeniu czynności inwentaryzacyjnych przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej złoży niezwłocznie sprawozdanie końcowe z przebiegu inwentaryzacji.
- Wyniki inwentaryzacji (rozpatrzone oraz rozliczone nadwyżki i niedobory, zatwierdzone przez Dyrektora jednostki) powinny być ujęte w księgach rachunkowych okresu sprawozdawczego.
- Dokumenty rozpatrzenia różnic inwentaryzacyjnych powinny być dostarczone do głównego księgowego niezwłocznie.
- Za sprawny, terminowy i prawidłowy przebieg czynności inwentaryzacyjnych odpowiedzialny jest przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej.
§ 8. Nadzór nad wykonaniem Zarządzenia oraz prawidłowością spisu inwentaryzacyjnego powierza się głównemu księgowemu, zatrudnionemu w Ośrodku Pomocy Społecznej w Międzychodzie.
§ 9. Zarządzenie obowiązuje z dniem wydania.
Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Międzychodzie
Aneta Gierszewska
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
Zarządzenie- nr 33 (inwentaryzacja okresowa).pdf (PDF, 333.52Kb) | 2022-11-02 14:56:36 | 32 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Aneta Gierszewska Data wytworzenia:
02 lis 2022
Osoba dodająca informacje
Katarzyna Królak Data publikacji:
02 lis 2022, godz. 14:56
Osoba aktualizująca informacje
Katarzyna Królak Data aktualizacji:
02 lis 2022, godz. 14:57