Zarządzenie nr 21/2022 w sprawie: przeprowadzenia inwentaryzacji okresowej w Ośrodku Pomocy Społecznej w Międzychodzie
Międzychód, dnia 05.11.2021 r.
ZARZĄDZENIE NR 21/2021
z dnia 05.11.2021 r.
Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Międzychodzie
w sprawie: przeprowadzenia inwentaryzacji okresowej w Ośrodku Pomocy Społecznej w Międzychodzie.
Na podstawie przepisów art. 4, art. 26 i art. 27 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2021 r., poz.217) oraz postanowień Instrukcji Inwentaryzacyjnej w Ośrodku Pomocy Społecznej w Międzychodzie (załącznik do Zarządzenia Nr 20/2021 z dnia 02.11.2021 r. Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Międzychodzie, w sprawie: wprowadzenia dokumentu „Instrukcja Inwentaryzacyjna w Ośrodku Pomocy Społecznej w Międzychodzie”.) zarządzam, co następuje:
§1
W terminie od dnia 06 listopada 2021 roku do dnia 15 stycznia 2021 roku w Ośrodku Pomocy Społecznej w Międzychodzie przeprowadzona zostanie inwentaryzacja składników majątkowych jednostki, co szczegółowo określa § 4 niniejszego zarządzenia.
§ 2
Wyznaczam do przeprowadzenia inwentaryzacji pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Międzychodzie, którzy stanowić będą Komisję Inwentaryzacyjną w składzie:
- przewodniczący Komisji Inwentaryzacyjnej – Anna Gil,
- członek – Aneta Szpotkowska,
- członek – Katarzyna Królak,
- członek – Edyta Kaczmarek.
§ 3
Inwentaryzacją należy objąć następujące składniki majątkowe:
- środki trwałe i pozostałe środki trwałe,
- wartości niematerialne i prawne,
- materiały – jeżeli wystąpią,
- druki ścisłego zarachowania, czeki itp.,
- środki pieniężne na rachunkach bankowych,
- środki pieniężne w kasie,
- należności,
- należności sporne i wątpliwe, należności i zobowiązania wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, z tytułów publiczno-prawnych, a także innych nie wymienionych aktywów i pasywów,
- rozliczenia międzyokresowe kosztów, przychody przyszłych okresów i inne niewymienione składniki aktywów i pasywów,
- fundusze, wynik finansowy.
§ 4
- Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 3,4 należy przeprowadzić w drodze spisu z natury, do 15 stycznia 2022 roku.
- Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 6 należy przeprowadzić w drodze spisu z natury w dniu kończącym rok obrotowy, tj. 31 grudnia 2021 roku.
- Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 5 należy przeprowadzić w drodze potwierdzenia sald od banków, w terminie do 15 stycznia 2022 roku.
- Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 7 należy przeprowadzić w drodze uzyskania potwierdzenia sald od kontrahentów prowadzących księgi rachunkowe, w terminie do 15 stycznia 2022 roku.
- Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 1, należy przeprowadzić drogą spisu z natury w terminie do 15 stycznia 2022 roku.
- Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 2,8,9,10 należy przeprowadzić drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników. Osobą przeprowadzającą jest pracownik działu księgowego, w terminie do 80 dnia po dniu bilansowym.
- Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 1, będących własnością innych jednostek, powierzonych do używania należy przeprowadzić w drodze spisu z natury, w terminie do 15 stycznia 2022 roku.
§ 5
- Przyjmuje się, że do czynności w poszczególnych zakresach spisu wymienionych w § 3 wystarczy udział dwóch członków komisji inwentaryzacyjnej.
- Ze względu na warunki niepewności i zmienności w okresie pandemii COVID-19, uwzględniając ryzyko nieobecności pracowników, w tym osób z komisji inwentaryzacyjnej dopuszcza się obecność podczas spisu z natury tylko 1 członka komisji.
- Dopuszcza się możliwość modyfikacji składu komisji inwentaryzacyjnej w trakcie spisu. Nowy członek komisji zostaje wskazany przez Dyrektora jednostki pisemnym upoważnieniem do uczestniczenia w pracach spisu z natury, z odniesieniem do wydanego niniejszego zarządzenia o przeprowadzeniu spisu.
- W przypadku nieobecności osoby odpowiedzialnej w trakcie spisu, komisja inwentaryzacyjna dokonuje prac inwentaryzacyjnych w obecności wyznaczonego przez Dyrektora jednostki pisemnym upoważnieniem, sąsiadującego z osobą nieobecną - pracownika. Jeżeli nieobecny pracownik zajmuje samodzielne pomieszczenie, komisja dokonuje prac inwentaryzacyjnych przy pomocy innego pisemnie upoważnionego pracownika wyznaczonego przez Dyrektora jednostki.
- By zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym pracownikom jednostki, komisja organizuje prace w zakresie spisu z natury w ten sposób, że: obejmując spisem dane pomieszczenie należy zwrócić uwagę na aktualną ilość pracujących w nim osób. Jeżeli zagęszczenie osób jest zbyt duże i nie pozwala zachować odpowiedniego dystansu, czynności należy podzielić na dni, uzgadniając to z pracownikami odpowiedzialnymi za majątek w danym miejscu.
§ 6
- Komisja inwentaryzacyjna zobowiązana jest do zachowania wyjątkowych środków ostrożności. Konieczne jest zachowanie reżimu sanitarnego przy dokonywaniu wszystkich czynności związanych z inwentaryzacją: stosowanie maseczek, środków dezynfekujących oraz zachowanie dystansu.
- W przypadku aktywów jednostki będących w użytkowaniu pracowników przebywających na pracy zdalnej, wymienionych w dokumencie „oświadczenie pracownika w przedmiocie zabezpieczenia danych osobowych wykorzystywanych w trakcie pracy zdalnej” inwentaryzacji dokonuje się drogą weryfikacji. Pracownik używający sprzęt zobowiązany jest przekazać drogą elektroniczną do działu księgowego potwierdzenie posiadania składnika majątku ze wskazaniem jego numeru inwentarzowego i nazwy.
§ 7
- Zobowiązuje się przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej, członków komisji, osoby materialnie odpowiedzialne do szczegółowego zapoznania się z przysługującymi uprawnieniami oraz obowiązkami ustalonymi w instrukcji inwentaryzacyjnej.
- Po zakończeniu czynności inwentaryzacyjnych przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej złoży niezwłocznie sprawozdanie końcowe z przebiegu inwentaryzacji.
- Wyniki inwentaryzacji (rozpatrzone oraz rozliczone nadwyżki i niedobory, zatwierdzone przez Dyrektora jednostki) powinny być ujęte w księgach rachunkowych okresu sprawozdawczego.
- Dokumenty rozpatrzenia różnic inwentaryzacyjnych powinny być dostarczone do głównego księgowego niezwłocznie.
- Za sprawny, terminowy i prawidłowy przebieg czynności inwentaryzacyjnych odpowiedzialny jest przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej.
§ 8
Nadzór nad wykonaniem Zarządzenia oraz prawidłowością spisu inwentaryzacyjnego powierza się głównemu księgowemu, zatrudnionemu w Ośrodku Pomocy Społecznej w Międzychodzie.
§ 9
Zarządzenie obowiązuje z dniem wydania.
Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Międzychodzie
Aneta Gierszewska
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
Zarządzenie Nr 21.2021 w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji okresowej.pdf (PDF, 117.32Kb) | 2021-11-05 12:25:35 | 51 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Aneta Gierszewska Data wytworzenia:
05 lis 2021
Osoba dodająca informacje
Katarzyna Królak Data publikacji:
05 lis 2021, godz. 12:25
Osoba aktualizująca informacje
Katarzyna Królak Data aktualizacji:
05 lis 2021, godz. 12:25