Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Ośrodka Pomocy Społecznej w Międzychodzie

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Status: obowiązuje

ZARZĄDZENIE NR 27/2024 z dnia 15.11.2024 r. w sprawie: przeprowadzenia inwentaryzacji rocznej składników majątku oraz powołania komisji do przeprowadzenia inwentaryzacji.

Międzychód, dnia 15.11.2024 r.

OPS.GA.021.24.2024

ZARZĄDZENIE NR 27/2024

z dnia 15.11.2024 r.

Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Międzychodzie

w sprawie: przeprowadzenia inwentaryzacji rocznej składników majątku oraz powołania komisji do przeprowadzenia inwentaryzacji.

Działając na podstawie przepisów art. 4, art. 26 i art. 27 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U. 2023 r. poz. 120 ze zm.) oraz postanowień Instrukcji Inwentaryzacyjnej obowiązującej w Ośrodku Pomocy w Międzychodzie, zarządza się, co następuje.

§ 1. W Ośrodku Pomocy Społecznej w Międzychodzie od dnia 18 listopada 2024 r. przeprowadzona zostanie inwentaryzacja składników majątkowych jednostki, co szczegółowo określa § 4.

§ 2. Do przeprowadzenia inwentaryzacji powołuję Komisję Inwentaryzacyjną w składzie:

  1. Anna Gil – Przewodnicząca,
  2. Katarzyna Królak – Członek,
  3. Edyta Kaczmarek – Członek,
  4. Kamila Pawlicka – Członek,

z zastrzeżeniem, że Komisja inwentaryzacyjna przeprowadzi spis dla składników majątku, dla których wymagana jest forma spisu z natury.

§ 3. Inwentaryzacją należy objąć następujące składniki majątkowe:

  1. środki trwałe i pozostałe środki trwałe,
  2. wartości niematerialne i prawne,
  3. materiały – jeżeli wystąpią,
  4. druki ścisłego zarachowania, czeki itp.,
  5. środki pieniężne na rachunkach bankowych,
  6. środki pieniężne w kasie,
  7. należności,
  8. należności sporne i wątpliwe, należności i zobowiązania wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, z tytułów publiczno-prawnych, a także innych nie wymienionych aktywów i pasywów,
  9. rozliczenia międzyokresowe kosztów, przychody przyszłych okresów i inne niewymienione składniki aktywów.

§ 4. 1. Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 3, 4  należy przeprowadzić w drodze spisu z natury, do 15 stycznia 2025 roku.

  1. Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 6  należy przeprowadzić w drodze spisu z natury na dzień 31 grudnia 2024 roku, w dniu kończącym rok obrotowy, tj. 31 grudnia 2024 roku, bądź w ostatnim dniu roboczym roku 2024.
  2. Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 5 należy przeprowadzić w drodze potwierdzenia sald od banków, wg stanu na 31 grudnia 2024, w terminie do 15 stycznia 2024 roku.
  3. Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 7 należy przeprowadzić w drodze uzyskania potwierdzenia sald od kontrahentów prowadzących księgi rachunkowe wg stanu na 30 listopada 2024 roku, w terminie do 15 stycznia 2024 roku.
  4. Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 1, należy przeprowadzić drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników, wg stanu na dzień 31 grudnia 2024 do dnia 15 stycznia 2025 roku, a ustalenie stanu wynikającego z ksiąg następuję przez osobą z działu księgowości, kadr i płac, w terminie do 80 dnia po dniu bilansowym.
  5. Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 2, 8, 9 należy przeprowadzić drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z danymi wynikającymi z dokumentów i weryfikacji wartości tych składników wg stanu na dzień 30 listopada 2024 roku, w terminie do dnia 15 stycznia 2025 roku. Ustalenie stanu nastąpi poprzez dopisanie/odpisanie od stanu stwierdzonego drogą weryfikacji – zwiększeń i zmniejszeń które nastąpiły między datą weryfikacji a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych przez osobę z działu księgowości, kadr i płac, w terminie do 80 dnia po dniu bilansowym.
  6. Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 1, będących własnością innych jednostek, powierzonych do używania należy przeprowadzić w drodze spisu z natury, wg stanu na 31 grudnia 2024 roku, w terminie do 15 stycznia 2025 roku.
  7. Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 1 będących w użytkowaniu przez pracowników przebywających na pracy zdalnej okazjonalnej lub o charakterze wyposażenia wydanego pracownikom do stałego używania poza terenem strzeżonym jednostki należy przeprowadzić drogą porównania danych i weryfikacji. Pracownik używający składnik majątku zobowiązany jest przekazać np. drogą elektroniczną do działu księgowości kadr i płac potwierdzenie posiadania sprzętu  wraz z wykazem zawierającym jego nazwę i numer inwentarzowy oraz oświadczenie potwierdzające ciągłość używania.
  8. Inwentaryzację składników majątku wymienionych w § 3 pkt 1, znajdujących się poza terenem strzeżonym jednostki należy przeprowadzić drogą spisu z natury, wg stanu na dzień 31 grudnia 2024 roku do dnia 15 stycznia 2025 roku, z zastrzeżeniem § 4 pkt 8.

§ 5. 1. Przyjmuje się, że do czynności w poszczególnych zakresach spisu wymienionych w § 3 pkt 1, 3, 4, 5, 6 wystarczy udział dwóch członków komisji inwentaryzacyjnej.

  1. Uwzględniając ryzyko nieobecności pracowników, w tym osób z komisji inwentaryzacyjnej, dopuszcza się obecność podczas spisu z natury tylko
    1 członka komisji.
  2. Dopuszcza się możliwość modyfikacji składu komisji inwentaryzacyjnej w trakcie spisu. Nowy członek komisji zostaje wskazany przez Dyrektora jednostki upoważnieniem do uczestniczenia w pracach spisu z natury, z odniesieniem do wydanego zarządzenia
    o przeprowadzeniu spisu.
  3. W przypadku nieobecności osoby odpowiedzialnej w trakcie spisu, komisja inwentaryzacyjna dokonuje prac inwentaryzacyjnych w obecności wyznaczonego przez Dyrektora jednostki upoważnieniem, sąsiadującego z osobą nieobecną -  pracownika. Jeżeli nieobecny pracownik zajmuje samodzielne pomieszczenie, komisja dokonuje prac inwentaryzacyjnych przy pomocy upoważnionego przez Dyrektora jednostki innego pracownika.
  4. By zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym pracownikom jednostki, komisja organizuje prace w zakresie spisu z natury w ten sposób, że: obejmując spisem dane pomieszczenie należy zwrócić uwagę na aktualną ilość pracujących w nim osób. Jeżeli zagęszczenie osób jest zbyt duże, czynności należy podzielić na dni, uzgadniając to z pracownikami odpowiedzialnymi za majątek w danym miejscu.

§ 7.1.  Zobowiązuje się przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej, członków komisji, osoby materialnie odpowiedzialne do szczegółowego zapoznania się z przysługującymi uprawnieniami oraz obowiązkami ustalonymi w instrukcji inwentaryzacyjnej.

  1. Po zakończeniu czynności inwentaryzacyjnych przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej złoży niezwłocznie sprawozdanie końcowe z przebiegu inwentaryzacji.
  2. Wyniki inwentaryzacji (rozpatrzone oraz rozliczone nadwyżki i niedobory, zatwierdzone przez Dyrektora jednostki) powinny być ujęte w księgach rachunkowych okresu sprawozdawczego.
  3. Dokumenty rozpatrzenia różnic inwentaryzacyjnych powinny być dostarczone do głównego księgowego niezwłocznie.
  4. Za sprawny, terminowy i prawidłowy przebieg czynności inwentaryzacyjnych odpowiedzialny jest przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej.

§ 8. Nadzór nad wykonaniem niniejszego Zarządzenia oraz prawidłowością spisu inwentaryzacyjnego powierza się głównemu księgowemu, zatrudnionemu w Ośrodku Pomocy Społecznej w Międzychodzie.

§ 9. Zarządzenie obowiązuje z dniem wydania.       

Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Międzychodzie

Aneta Gierszewska


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
Zarządzenie przepr inwent 2024-sig (PDF, 338.64Kb) 2024-11-15 15:00:26 31
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Beata Mroska

Data wytworzenia:
15 lis 2024

Osoba dodająca informacje

Katarzyna Królak

Data publikacji:
15 lis 2024, godz. 15:00

Osoba aktualizująca informacje

Katarzyna Królak

Data aktualizacji:
15 lis 2024, godz. 15:00